Friday, 13 December , 2019
امروز : جمعه, ۲۲ آذر , ۱۳۹۸ - 16 ربيع ثاني 1441
شناسه خبر : 1951
  پرینتخانه » اخبار مناطق آزاد, اسلایدر, زمین تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ | ارسال توسط :

قوانین فروش اراضی منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی ( ره )

با توجه به مفاد ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه ، وزارت راه و شهرسازی ایجاد منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی را در دستور کار خود قرار داد . در این ماده استقلال سازمانی ، مالی و مدیریتی این فرودگاه مورد تاکید و تصریح قرار گرفت .
قوانین فروش اراضی منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی ( ره )

تشکیل هر منطقه آزاد تجاری – صنعتی منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی می باشد و زمانی که که یک محدوده جغرافیایی ، منطقه ازاد اعلام می شود دارای دو مزیت مالیات به نرخ صفر و معافیت گمرکی می گردد . اما برای اینکه یک منطقه آزاد از این دو مزیت استفاده نماید باید تابع ۲۹ ماده قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مصوب ۱۳۷۲ و سایر آیین نامه ها و مقررات تصویبی شورای عالی مناطق آزاد باشد .

این موضوع از دو جنبه حائز اهمیت می باشد یکی اینکه همگی سازمان های مناطق آزاد در مقام اجرایی از مقررات یکسانی تبعیت نمایند و دوم اینکه دستگاه های اجرایی سرزمین اصلی با روش یکسانی با آنها تعامل داشته باشند .

با توجه به مفاد ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم توسعه ، وزارت راه و شهرسازی ایجاد منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی را در دستور کار خود قرار داد . در این ماده استقلال سازمانی ، مالی و مدیریتی این فرودگاه مورد تاکید و تصریح قرار گرفت و قالب شرکت دولتی وابسته به شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور در حالی که اساسنامه آن با پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تصویب هیات وزیران خواهد رسید ، برای تشکیل منطقه آزاد از جانب قانون گذار در برنامه پنجم توسعه پذیرفته شد .

جالب توجه اینکه در بند الف ماده ۱۱۲ همین قانون برنامه پنجم توسعه نیز تصریح شده بود که سازمان های مناطق آزاد منحصراً توسط قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و اصلاحات بعدی آن و قانون کار اداره می شوند موضوعی که در ماده ۵ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در سال ۱۳۷۲ نیز مورد تاکید و تصریح مجلس شورای اسلامی بود .

علیهذا تاسیس ، پیدایش و در ادامه مدیریت و راهبری منطقه ازاد فرودگاه امام خمینی همچون سایر سازمان های مناطق آزاد لازم است که در چارچوب قوانین و مقررات باشد و قوانین خاص مناطق آزاد در این خصوص مستند اصلی می باشند .

از این دست قوانین و مقررات خاص می توان به مواردی اشاره نمود از جمله اینکه در ماده ۶ قانون چگونگی اداره مناطق ازاد ، عزل و نصب اعضای هیات مدیره سازمان های مناطق آزاد در اختیار شورای عالی مناطق آزاد است نه یک وزارتخانه ، اخذ هر گونه عوارض در چارچوب ماده ۱۰ قانون مناطق ازاد و آیین نامه مربوطه می باشد ، معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی در محدوده هر منطقه آزادی صرفاً در چارچوب ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد خواهد بود ، ثبت شرکت ها نیز تابع ماده ۲۲ قانون مناطق آزاد و ایین نامه آن است و نهایتا و از همه مهمتر که در این یادداشت به آن می پردازم نحوه استفاده از زمین و منابع ملی تابع ماده ۲۴ قانون مناطق آزاد و آیین نامه مصوب آن و دستورالعمل ابلاغ شده در این خصوص از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد می باشد .

در مرداد ماه جاری خبری منتشر گردید مبنی بر اینکه مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، رئیس و اعضای کمیته ارزیابی زمین منطقه آزاد تجاری این مجموعه را منصوب کردند . با عنایت به اهمیت واگذاری و اجاره زمین به عنوان سرمایه برگشت ناپذیر مناطق آزاد و اهمیت سوق الجیشی منطقه ازاد فرودگاه امام خمینی به دلیل نزدیکی به تهران و داخل در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت و بهره مندی از معافیت ۲۰ ساله مالیاتی برای فعالان اقتصادی در محدوده آن ، به نظر می رسد بهره مندی از مزایای قانونی مناطق آزاد برای این منطقه آزاد جدید التاسیس می تواند در شکوفایی آن و تسهیل در سرمایه گذاری ، نقش آفرینی نماید .

بر اساس بند ۲ ماده ۳ دستور العمل اجرایی آیین نامه نحوه استفاده از زمین که از طرف دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به سازمان های مناطق آزاد ابلاغ شده ، اعضای کمیته ارزیابی زمین پنج نفر می باشند . سه نفر از آنان از بین کارکنان دائمی سازمان باید باشند که معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان رئییس کمیته و دو نفر دیگر از میان کارکنان سازمان منطقه ازاد مربوطه انتخاب می شوند و بالاخره دو نفر دیگر که ترجیحاً ( و نه الزاماً ) یک نفر از آن دو ، کارشناس رسمی دادگستری است به عنوان امین سازمان با پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات مدیره سازمان منطقه آزاد مربوطه انتخاب می شوند .

انتصاب اعضای کمیته ارزیابی زمین در منطقه ازاد فرودگاه امام خمینی و صیانت از اراضی نزدیکترین منطقه ازاد به پایتخت را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که با رعایت مقررات ابلاغی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ، فعالان اقتصادی با خاطری اسوده و چارچوبی مشخص و مقرراتی شفاف اقدام به سرمایه گذاری و بهره برداری از اراضی مربوطه می نمایند .

کلیه سازمان های مناطق آزاد مستند به تبصره ۴ ماده ۵۲ آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان های مناطق آزاد که به تصویب شورای عالی مناطق آزاد رسیده موظف به اجرای دستورالعمل اجرایی ایین نامه نحوه استفاده از زمین ، ابلاغی از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد می باشند و بالطبع مفاد ایین نامه مالی و معاملاتی نیز ملاک عملکرد مالی و معاملاتی آنها باید باشد .

نویسنده : اباذر آذربون |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.