Monday, 9 December , 2019
امروز : دوشنبه, ۱۸ آذر , ۱۳۹۸ - 12 ربيع ثاني 1441
شناسه خبر : 1275
  پرینتخانه » زمین تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ | ارسال توسط :

مناطق آزاد و پیشگیری از زمین خواری

واگذاری زمین دارای فرآیند به خصوصی در محدوده مناطق آزاد می باشد . با توجه به ماده ۲۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ، متولی حوزه زمین و اراضی در محدوده مصوب منطقه آزاد ، سازمان منطقه ازاد مربوطه می باشد . سازمان منطقه ازاد ، موظف به اجرای مقررات مصوب هیات وزیران می باشد […]

مناطق آزاد و  پیشگیری از زمین خواری

واگذاری زمین دارای فرآیند به خصوصی در محدوده مناطق آزاد می باشد . با توجه به ماده ۲۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ، متولی حوزه زمین و اراضی در محدوده مصوب منطقه آزاد ، سازمان منطقه ازاد مربوطه می باشد . سازمان منطقه ازاد ، موظف به اجرای مقررات مصوب هیات وزیران می باشد که البته  اختیارات خود را به شورای عالی مناطق آزاد تفویض نموده است .

با عنایت به این موضوع و تصویب آیین نامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد و همچنین صدور دستور العمل نحوه استفاده از اراضی در مناطق آزاد می توان گفت که با حذف بروکراسی های اداری و تصمیم واحد سازمانی ، اقدامات ارزنده ای در زمینه پیشگیری از زمین خواری در مناطق آزاد صورت پذیرفته است .

دو زاویه و نگرش در مقوله فروش اراضی در مناطق آزاد مورد نظر بوده است اول سرعت عمل در واگذاری زمین به سرمایه گذاران و دوم دقت در جلوگیری از هر گونه رانت و زمین خواری . به همین دلیل فرآیند واگذاری زمین از یک دیدگاه ، به دو بخش تقسیم شده است . بخش اول قیمت گذاری و بخش دوم واگذاری ، لذا  با توجه به اینکه این دو حوزه در سازمان منطقه آزاد در اختیار دو بخش مجزا هستند ، میتوان گفت  فساد در این حوزه به حداقل رسانده شده است .

قیمت گذاری در اختیار هیات پنج نفره کمیته قیمت گذاری زمین می باشد که بر اساس بند ۲- ۳ دستور العمل ابلاغی به مناطق آزاد از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ، ترکیب اعضای آن مشخص شده اند . ۳ نفر از کارکنان دائمی سازمان منطقه آزاد و دو نفر کارشناس خبره و خوشنام ، که رابطه استخدامی با سازمان ندارند ، نکته حائز اهمیت اینکه قیمت اراضی مورد توجه در این کمیته بصورت میانگین قیمت های اعلامی در جلسه تعیین قیمت اراضی ، تعیین می شود .

از طرف دیگر تصمیم گیری در خصوص واگذاری و یا عدم واگذاری زمین به متقاضی مربوطه در اختیار هیات مدیره سازمان منطقه آزاد می باشد که  آنها نیز با عنایت به ماده ۶ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ، ۵ نفر می باشند و توسط هیات وزیران انتخاب می شوند که این مهم ، هم اکنون به شورای عالی مناطق آزاد تفویض شده است .

بر اساس ماده ۶ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ، سازمان منطقه آزاد توسط هیات مدیره  اداره می شود و با توجه به ماده ۱۷ اساسنامه سازمان های مناطق آزاد ، ایشان مسئول تصمیم گیری در این خصوص می باشند .

نکته قابل توجه در هر دو ( کمیته و هیات مدیره ) ، تصمیم گیری بر اساس رای اکثریت اعضای مربوطه می باشد که ملاک عمل می باشد  لذا در مقوله واگذاری زمین در محدوده مناطق آزاد هیچ کس به تنهایی قادر به اعمال سلیقه شخصی نمی باشد .

تفکیک مسئولان قیمت گذاری و واگذاری و تصمیم گیری در دو کمیته پنج نفره در یک بازه زمانی مشخص ، یکی از مدل های مناسب جهت حفظ سرعت و دقت در واگذاری اراضی مناطق آزاد می باشد .

با عنایت به جمیع موارد قانونی ابلاغ شده و در دست اجرا در مناطق آزاد می توان گفت که پیشگیری از زمین خواری در این مناطق به حداکثر ضریب خود ، رسانده شده است .

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.