Tuesday, 20 October , 2020
امروز : سه شنبه, ۲۹ مهر , ۱۳۹۹ - 4 ربيع أول 1442
شناسه خبر : 2092
  پرینتخانه » اخبار مناطق آزاد, اسلایدر تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۱۰ | ارسال توسط :

۱۰ راهکار برای جهش صادراتی ایران

ايران با دارا بودن ۶۰۰۰ كيلومتر مرز زميني مستقيم با ۷ كشور همسايه، توان ويژه‌اي در حمل كالاهاي صادراتي از طريق مرزهاي زميني دارد .
۱۰ راهکار برای جهش صادراتی ایران

ایران با دارا بودن ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی مستقیم با ۷ کشور همسایه، توان ویژه ای در حمل کالاهای صادراتی از طریق مرزهای زمینی دارد. در سال ۹۸ از ۴۱ میلیارد صادرات کشور حدود ۲۵ میلیارد آن یعنی حدود ۶۱ درصد آن به ۱۵ کشور همسایه بوده است که سهم ۷ کشور فوق به ترتیب: عراق ۸.۹ میلیارد دلار، ترکیه ۵.۴ میلیارد دلار، افغانستان ۲.۳ میلیارد دلار، پاکستان ۱.۱ میلیارد دلار، آذربایجان ۴۱۹ میلیون دلار، ارمنستان ۴۱۹ و ترکمنستان ۳۰۵ میلیون دلار است. این میزان صادرات با برنامه ریزی و راهکارهای مناسب قابل توسعه است. بدون شک برای توسعه صادرات باید کیفیت زیرساخت ها و تسهیل امور لجستیک انجام شود.

با پژوهش و تحقیقات اثبات شده است که تسهیل ۱۰ درصد در امور تجارت باعث افزایش ۵ درصدی صادرات شده و کاهش ۱ تا ۴ روز معطلی در مرز باعث افزایش ۱۰ درصدی تجارت خواهد شد. از طرف دیگر امور لجستیکی دامنه گسترده ای از فعالیت های ضروری تجاری همانند حمل ونقل، انبارداری، یکپارچه سازی بارهای تجاری، ترخیص کالا از گمرکات، سیستم های توزیع و پردازش را شامل می شود بنابراین از جمله حوزه های دارای اهمیت، بهبود وضعیت این زیرساخت ها در گمرکات مرزی است.

در مرزهای شرقی کشور با کشورهای پاکستان(مرز میرجاوه، ریمدان)، افغانستان (ماهیرود، دوغارون) و ترکمنستان (سرخس و لطف آباد) و در مرزهای غربی کشور با کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و… سه ناحیه گمرک رسمی، بازارچه و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد شده که با مسوولیت ایجاد زیرساخت توسط سازمان پایانه ها، وزارت کشور و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید اقدامات اجرایی صورت  بگیرد.

لازمه اقدام شایسته و مناسب ابتدا «انسجام» است. در حال حاضر بازارچه های موجود فاقد حداقل امکانات زیرساختی، باراندازی و رفاهی و ایمنی هستند و باید ابتدا یک دستگاه را مسوول توسعه زیرساخت ها کرد. در گمرکات مرزی ایران با ۳ کشور پاکستان، افغانستان و عراق فعالیت های مرتبط با باراندازی و ترانشیپمنت و تا حدودی نگهداری کالا نیز انجام می شود لذا باید تحت یک معماری یکپارچه، امکانات لازم همچون کف سازی مناسب، بخش های بارانداز و تجهیزات تخلیه و بارگیری، انبار و سردخانه مورد نیاز، امکانات ایمنی و انتظامی و رفاهی و بانکی و ارزی در این مناطق ایجاد شود و سطح امکانات ایجاد شده، متناسب با نوع و حجم بار ارزیابی شود و سطح کیفیت ارایه خدمات به رانندگان و بازرگانان و… بهبود یابد.

ارایه خدمات ارزی حتی در قالب یک باجه کوچک صرافی از دیگر نیازمندی های ضروری است. در مرزها اغلب بارهای صادراتی از کامیون های ایرانی تخلیه و توسط کامیون های کشور مقابل که وارد خاک ایران شده اند، بارگیری و به مقصد حمل می شوند. در برخی موارد این رانندگان گواهینامه و گذرنامه ندارند لذا برای تردد آنها باید تدابیر تسهیل کننده پیش بینی شود بنابراین سرعت ارزیابی و کنترل کامیون ها در مرز باید اصلاح شود. وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت باید با کشورهای همسایه و مقصد نسبت به تسهیل سازی امور گمرکی و تبادلات رایزنی و اقدام اجرایی کنند و ایجاد سامانه اطلاع رسانی از وضعیت ترددها و ترافیک مرزها جهت بازرگانان و تجار و فعالان اقتصادی و سایر ذی نفعان بسیار مهم است.

افزایش تعداد دستگاه های ایکس ری و باسکول و نیروی انسانی و ایجاد ارتباط سیستمی میان سامانه های راه آهن و گمرک، پایانه ها و گمرگ جهت سرعت ترخیص ها از دیگر اقدامات این حوزه است.

جذب سرمایه گذاران کشورهای همسایه برای ایجاد زیرساخت ها در مرزهای کشور به صورت سرمایه گذاری مشترک با ایرانیان با ایجاد مشوق های مناسب و شایسته و قابل تامل در کنار توسعه ریلی و افزایش ظرفیت تجهیزات حمل ونقل ریلی مانند واگن های باری، سوخت، یخچال دار، فله بر و…  به مرزها در اسرع وقت همگی می توانند، نقشی اثرگذار و کارآمد در افزایش صادرات کشور ایفا کنند که از ناحیه مدیران اثرگذار ذی ربط می توان شاهد آن بود.

نویسنده : مجید صفدری | منبع خبر : روزنامه اعتماد
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.